Přátelé, kamarádi, příznivci našeho spolku, v následujícím příspěvku bych Vám rád přiblížil, co vše na Vás bude čekat, pokud s námi vyrazíte 15.6.2024 na naši jízdu do Vejprt. A rovnou jako úvodní fotku k příspěvku zveřejňuji oficiální plakátek k této jízdě.
Náš vláček vyrazí v 7:45 hod ze slánského vlakového nádraží. Pojedeme směrem na Zlonice, Louny a dále na Žatec. Z Žatce vyrazíme směrem na Chomutov. Zde nás mezi stanicí Březno u Chomutova a výhybnou Droužkovice čeká jízda tzv. Březenským tunelem. Tento tunel byl se svou délkou 1758 m v letech 2007 – 2018 nejdelším železničním tunelem v ČR. Cca v 9:15 hod se náš vláček prožene stanicí Chomutov a dále pojedeme po krásné horské trati přes Křimov, Výsluní, Rusovou, Měděnec a Kovářskou až do koncové stanice na území ČR a to do Vejprt. U bývalé železniční stanice Rusová nás čekají pěkné výhledy na vodní nádrž Přísečnice a na větrné elektrárny nacházející se na pastvinách podél trati.
Do Vejprt dorazíme v 10:25 hod a budeme zde mít čas cca do 11:00 hod. Tento čas je určen k prohlídce náměstí a zajímavostí v okolí železniční stanice tohoto horského městečka.
Cca v 11 hodin se náš vláček vydá zpět ke stanici Kovářská. Zde budeme v 11:15 hod a čeká nás cca 800 m pěší cesta k torzu vápenky z 1. poloviny 19. století a zpět na nádraží. Na nádraží v Kovářské se dále můžeme pokochat pěkně opravenými starými vozy, tzv. Hytláky, ve kterých nadšenci, kteří zde opravují zdejší nádraží, nabízejí celoroční ubytování, o které je o ovšem tak velký zájem, že jsou obsazeny na dva až tři roky dopředu. Z Kovářské budeme odjíždět ve 12:00 hod a popojedeme do 15 min vzdálené zastávky Měděnec zastávka.
Tato zastávka se nachází přímo u bývalého dolu Měděnec, ve kterém se až do roku 1992 těžila železná ruda. Dnes se bohužel z rozsáhlého areálu dochoval jen zbytek památkově chráněné těžní věže. Náš výlet bude pokračovat pěší procházkou do obce Měděnec. Zde bude čas až do 14:20 hod. Bude zde rozchod k samostatným výletům do okolí tohoto hornického městečka. Doporučuji navštívit vrch Mědník s jeho ikonickou Kaplí Nejsvětějšího srdce Ježíšova. Z tohoto vrchu jsou krásné výhledy do okolní krajiny.
Na úbočí vrchu Mědník se nachází vstup do dvou štol, konkrétně do štoly Země zaslíbené a Marie pomocné. Druhá jmenovaná štola je přístupná veřejnotsi s průvodcem. Bohužel prohlídky se uskutečňují pouze v počtu 15 osob a trvají hodinu. Proto není v našich silách, aby si štolu prohlédli všichni zájemci z našeho vláčku. Její návštěva tedy bude na dobrovolnosti.
Dále doporučuji navštívit na jižním okraji městečka Měděnec skalní útvar Sfinga. I od něj jsou pěkné pohledy do okolní krajiny.
V Měděnci se také nachází památník na smutnou událost, kdy zde v roce 1984 vyhořel Ústav sociální péče a při tomto požáru zahynulo 26 chovanek tohoto ústavu. Na námět této události byl později natočen film Requiem pro panenku od režiséra Filipa Renče s Aňou Geislerovou v hlavní roli.
No a nakonec samozřejmě doporučuji návštěvu místní restaurace Mědník, kde si dáme oběd a několik lahodných chmelových moků.
Ze zastávky Měděnec zastávka bude náš vláček odjíždět ve 14:25 a pojedeme zpět opět přes bývalé stanice Rusová, kde nás opět čeká pěkný výhled na vodní nádrž Přísečnice a Výsluní do železniční stanice Křimov. Zde si prohlédneme místní železniční muzeum, které zde budují kolegové a kamarádi. V případě příznivého počasí zde bude možnost opéct si na ohni buřty.
Z Křimova potom zamíříme již k domovu v 15:40 hodin. Pojedeme přes Chomutov, kde bude pauza při objíždění lokomotivy, dále přes Most a Louny do Slaného. Ve Slaném bychom mělo být lehce po 18té hodině.
Tolik tedy asi virtuálně k naší jízdě po Vejprtské horské dráze. Oficiální plakátek je přiložen jako úvodní fotka k tomuto příspěvku. Jsou v něm uvedeny ceny jízdného i číslo účtu, na které se jízdné platí. Zaplacení ceny jízdného na účet je rezervací místa ve voze. Po naplnění kapacity vozu (68 osob) posíláme peníze zpět na účet, ze kterého přišly.
Budeme se na Vás těšit.