Drezína je malé železniční vozidlo užívané k prohlížení a udržování trati, dříve i ke služebním jízdám vyšších železničních úředníků. Může být šlapací nebo motorová. Název byl odvozen ze jména vynálezce, mannheimského lesmistra von Draise. Baron K. F. Drais (zemřel 1851) vymyslel a nechal zhotovit dvoukolku podobnou dnešnímu jízdnímu kolu, jezdec se však odrážel nohama od země a tak se po jedné kolejnici pohyboval dopředu.
Pro služební potřeby, jako je třeba přeprava materiálu při údržbě tratí, poptávalo ČSD již počátkem 20. let minulého století motorové vozíky. Na první pokusy firmy Wohanka navázala firma Tatra drezínou T14, kterých mezi lety 1924 a 1929 vyrobila 29 kusů. Dále pokračovala výroba vozíků se čtyřválcovým ležatým motorem T52, jejichž výroba běžela v Tatře až do roku 1954. Další vozíky byly vyráběny do roku 1968 ve firmě Slavostroj Trnava.
Drezíny Vm 14/52 byly vybaveny ležatým čtyřválcovým motorem typu „boxer“ a mechanickou převodovkou s dvěma stupni v každém směru. Od převodovky na hnací dvojkolí byl náhon proveden řetězem.
Drezína Tatra Vm 14/52 váží 1 830 kg, má nosnost 4 000 kg, max. dovolená rychlost je 45 km/hod.
Zdroj: Honzíkovy vláčky » Blog Archive » Drezína Tatra-Vm 52 (honzikovyvlacky.cz)Drezína Tatra Vm 14/52 – Kolej-klub, z.s. (kolejklub.cz)
Naši drezínu jsme po dlouhém čekání získali v dražbě od SSHR (Sklad státních hmotných rezerv) ČR v roce 2024. Pod tuto instituci a její předchůdce drezína patřila zřejmě od svého vyrobení a jen střídala střediska této instituce. My víme, že drezína byla deponována ve střediscích Vinařice a Plzeň, odkud jsme si ji v září 2024 přivezli.
Za převoz z Plzně do naší deponie v Slaném děkujeme opět firmě RK autoslužby Slaný – Kvíc.